Руският външен министър Сергей Лавров има проблеми с обслужването на самолетите, с които пътува поради санкциите, наложени след началото на войната в Украйна. Ръководителят на ведомството заяви, че "приятелските" страни отказват да зареждат с гориво самолета от специалния полетен отряд "Русия", който му е даден да го превозва по света. Военнопрестъпникът Лавров предпочита да лети с Ил-96.
В интервюто Лавров разкрива, че през 2023 г., когато отива в Република Южна Африка (РЮА), за да представлява Владимир Путин на срещата на върха на БРИКС в Йоханесбург, е имало цяла история, докато се върне обратно. "Защото, оказва се, почти всички компании, които зареждат авиационно гориво там, не принадлежат на страната", казва Лавров в интервю за интернет проекта "Нов свят".
Той добавя, че подобен проблем е възникнал по време на посещението му в друга страна от БРИКС - Бразилия. Тогава Лавров трябваше да лети, за да се срещне с президента Луис Лула да Силва в самолета на колегата си Мауро Виейра. "Беше невъзможно да се зарежда с гориво", оплаква се министърът, отбелязвайки, че тази ситуация води до силно раздразнение.
Според Лавров "приятелските" страни са "принудени да се страхуват" от вторични санкции за известно време, включително защото в някои от тези държави все още се запазва неоколониализмът.
"Деколонизацията се случи като глобален процес, но след това, когато Африка получи независимост, се оказа, че има политическа независимост, да (…) да заредят самолета на своя госта те не са в състояние. Тъй като реалната възможност да се разпореждаш с ресурсите си и свободата си е нещо съвсем друго. (...) След като свалиха веригите на колониализма, те разбраха, че сега е необходимо да се свалят веригите на икономическата зависимост", казва Лавров и добавя, че "сред нормалните хора там има обида за страната им, за нейния суверенитет, която неизбежно се формира и укрепва".
След началото на войната в Украйна САЩ и Европейският съюз затвориха въздушните си пространства за руски самолети, а най-големите компании от "приятелска" Турция спряха да зареждат и поддържат самолети от Руската федерация и Беларус, в които има повече от 25% американски компоненти.
През юли тази година беше съобщено, че руските въздушни превозвачи са изправени пред откази да зареждат и обслужват самолети в Индонезия. Поради това става възможно да се установят многократно обещаните директни полети до страната едва в края на август. "Аерофлот" имаше подобен проблем в Мавриций. Все още няма директни полети до острова: самолетите правят междинни спирки в Дубай и Сейшелите, за попълване на запасите от гориво.
Източник: The Moscow Times