
Санкциите срещу Русия заради войната в Украйна започват да оказват все по-голямо влияние върху технологичния "суверенитет" на Русия, който властите настояват да постигнат.
През 2023 г. пет пъти се е увеличило в сравнение с предходната година търсенето от руски компании на ремонт на твърди дискове, лентови устройства, контролери, дъна и други компоненти на чуждестранна компютърна техника. Това разкри пред в. "Комерсант" Михаил Сизов, управляващ партньор на Mobius Technology.
"Миналата година 80% от заявките ни за ремонт бяха през втората половина на годината. Планираме да развием тази област, като разширим списъка с компоненти, които можем да възстановим", каза той и подчерта, че на руския пазар или няма нови резервни части, или те се продават на завишена цена. В същото време Сизов признава, че до края на 2024 г. пазарът на услуги за ремонт на компютри за корпоративния сектор ще възлиза на "милиарди рубли".
Promobit (производител на Bitblaze сървъри и системи за съхранение) потвърждава ръста на ремонтите, от които се нуждае корпоративния сектор в РФ. Според директора на компанията Максим Копосов най-често бизнесът трябва да ремонтира дънни платки, контролери и захранвания на оборудване от Mellanox, Supermicro, HPE и др.
Компаниите кандидатстват и за ремонти, защото продавачите не предоставят гаранции в Русия.
"Доставчиците имат избор – или да плащат допълнително ДДС и транспортиране на оборудване до други страни, където има официална сервизна дейност от продавача, или сами да извършват ремонтите в страната", обяснява Копосов.
В същото време участниците на пазара отбелязват, че в Русия няма резервни части за сървъри, системи за съхранение на данни и друго оборудване от доставчици, които следят доставките на своите продукти в Русия. Например, това се отнася за американската Nvidia.
Освен липсата на резервни части, голям проблем е и високата им цена. "Fplus Сервис" смятат, че в Русия има проблеми с наличието на компоненти от оборудването, което е доставено преди налагането на санкциите. "Има оборудване на ниво предприятие, произведено и доставено в единични екземпляри, пътят му се проследява от момента на получаване на поръчката за производство, наистина няма резервни части за него и компонентите не могат да бъдат ремонтирани", отбелязват от компанията.
След началото на войната и налагането на санкции руските клиенти се опитват незабавно да купят не само самите системи за съхранение на данни и сървърни платформи, но и допълнителни резервни части (захранвания, контролери и др.), за да създадат запас от компоненти за ремонт, казва Павел Кулаков, основател на центъра за данни и доставчик на облачни услуги Oxygen. Според него компаниите няма как да се откажат от чуждестранното оборудване, тъй като те са обвързани със софтуер, на който продължават да поверяват съхранението и обработката на критични данни.