Митата на ЕС върху китайски електромобили не са "наказание", заяви Роберт Хабек в Пекин

Той участва в първата пленарна сесия на диалога за климата и трансформацият

Роберт Хабек
Роберт Хабек Източник: Twitter

Предложените от Европейския съюз мита върху китайски стоки не представляват "наказание", заяви германският министър на икономиката Роберт Хабек пред китайски официални лица в Пекин, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

 

Хабек е първият високопоставен европейски представител, който посещава Китай, откакто ЕС предложи налагането на високи мита върху вноса на китайски електромобили, за да се противопостави на отпусканите от Пекин държавни субсидии, оценявани от Брюксел като твърде високи.

 

Китай предупреди в навечерието на визитата на германския министър, че ескалацията на напрежението с Евросъюза по въпроса за електромобилите може да предизвика търговска война. 

 

"Важно е да се разбере, че това не са наказателни мита", заяви Хабек на първата пленарна сесия на дискусия по въпросите за климата и трансформацията. Държави като САЩ, Бразилия и Турция са прилагали наказателни мита, но не и ЕС, отбеляза той. "Европа прави нещата по различен начин", обясни германският министър. 

 

Хабек посочи, че в продължение на девет месеца ЕК е проучвала в детайли въпроса дали някои китайски компании не са се възползвали нечестно от субсидиите. Нито една мярка за изравнително мито, която е наложена след прегледа на ЕС, "не представлява  наказание", каза Хабек.

 

Той подчерта, че въпросните мерки имат за цел да компенсират преимуществата, които Пекин предоставя на китайските компании. "Трябва да се постигнат общи и равни стандарти за достъп до пазара", каза още германският министър на икономиката. 

 

Хабек заяви пред председателя на Китайската национална комисия за развитие и реформи Чжън Шанцзе, че предложените от ЕС мита имат за цел да изравнят условията на конкуренция с Китай. "Ще направим всичко, за да предпазим китайските компании", отговори от своя страна Чжън.  

 

Предвижда се ЕС да въведе временни мита от 4 юли. Същевременно Брюксел ще продължи да води разследване за субсидиите до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателни мита за срок от пет години.

 

Въпреки че търговското напрежение е ключова тема от визитата на Хабек в Китай, целта на германския министър на икономиката е да се задълбочи сътрудничеството между двете индустриализирани държави в областта на екологичния преход.

 

Хабек участва в първата пленарна сесия на диалога за климата и трансформацията, след като през юни миналата година Германия и Китай подписаха меморандум за разбирателство за сътрудничество в областта на изменението на климата и зеления преход. 

 

През миналата година Китай инсталира нови мощности за възобновяеми енергийни източници, осигуряващи близо 350 гигавата, което е повече от половината от общото количество в световен мащаб.  

 

Макар че Хабек похвали увеличаването на производството на възобновяема енергия в Китай, той отбеляза, че е важно да не се разглежда само разширяването на възобновяемите енергийни източници, но и общите емисии на въглероден диоксид. През 2023 г. почти 60% от електроенергията в Китай е произведена от въглищни централи. 

 

Същевременно около 75% от общото количество изгорени въглища в света се падат на Китай, Индия и Индонезия, тъй като правителствата са склонни да дават приоритет на енергийната сигурност, наличността и цената пред количеството въглеродни емисии.

Още от "Светът"

Японското правителство одобри рекорден бюджет за отбрана за 2026 г.

Япония планира да изразходва над 160 млрд. йени (1 млрд. долара) за съвместно разработване на изтребител от ново поколение с Великобритания и Италия, който трябва да бъде пуснат в експлоатация през 2035 г.

Прочетете повече прочетете повече

Полски изтребители прехванаха руски разузнавателен самолет в близост до националното въздушно пространство над Балтийско

Инцидентът стана броени дни след като над 20 руски безпилотни летателни апарата навлязоха в полското въздушно пространство

Прочетете повече прочетете повече

Началникът на либийския генерален щаб и още четирима души са загинали при катастрофа на самолета им след излитане от тур

Либийски висши представители съобщиха, че контактът със самолета е бил изгубен около половин час след излитането поради техническа неизправност

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени