Ден след встъпването в длъжност на новия американския президент Доналд Тръмп, Москва го предупреди да не си и помисля да овладява контрола над Панамския канал. Тръмп неведнъж е заплашвал да придобие собствеността върху критично важния морски търговски път, който САЩ прехвърлят на Панама през 1977 г.
Той го определя като "жизненоважен" за американските интереси и не изключва да използва военна сила, за да си го "върне обратно". Тръмп отново повдигна въпроса за Панамския канал в речта си при встъпването в длъжност в понеделник, като заяви: "И най-вече Китай управлява Панамския канал, а ние не сме го дали на Китай, а на Панама и си го връщаме обратно".
Руското външно министерство заяви във вторник, че Панамският канал законно принадлежи на Панама и предупреди САЩ да не се опитват да си го върнат, независимо дали чрез военна или икономическа принуда. "Очакваме, че по време на очакваните дискусии между ръководството на Панама и президента на САЩ Доналд Тръмп по въпросите на контрола върху Панамския канал ... страните ще спазват действащия международноправен режим на този ключов воден път", заяви Александър Щетинин, директор на латиноамериканския департамент на руското външно министерство, цитиран от руските държавни медии.
"Русия (...) потвърждава задълженията си за запазване на постоянния неутралитет на Панамския канал, като се застъпва за запазването на този международен транзитен воден път като безопасен и отворен", заяви Щетинин "Съгласно поправките, въведени от Съединените щати и Панама в Договора през октомври 1977 г., всяка от двете страни трябва да защитава канала от всяка заплаха за режима на неутралитет.
В същото време се прави уговорка, че посоченото право на САЩ да защитават Панамския канал не означава и не трябва да се тълкува като право на намеса във вътрешните работи на Панама и никакви действия на американската страна никога няма да бъдат насочени срещу териториалната цялост или политическата независимост на Панама", твърди руският дипломат.
Панамският канал свързва Атлантическия и Тихия океан и е един от най-важните търговски пътища на САЩ. През него преминават около 40 % от всички американски контейнеровози.