На руснаците им писна от пропаганда: ВЦИОМ регистрира срив на доверието в държавната телевизия

В момента само 26% от руснаците се доверяват на напълно контролираната от държавата телевизия - в сравнение с 2016 г. техният брой е намалял наполовина

Останкино
Останкино Източник: ТАСС

Фабриката за държавна пропаганда, пусната в Русия с безпрецедентен от съветско време капацитет, бързо губи доверието на публиката. Делът на гражданите, които смятат, че телевизионните канали предоставят "обективна информация" за събитията в страната, е намалял почти наполовина през последните 7 години, показва проучване, проведено от  ВЦИОМ  през декември. 

 

ВЦИОМ
ВЦИОМ Източник: Telegram

В момента само 26% от руснаците се доверяват на напълъно контролираната от държавата телевизия, в сравнение с 2019 г., когато техният процент е бил 30 %. А в сравнение с 2016 г. техният брой е намалял наполовина. Само по-възрастните руснаци поддържат високо ниво на лоялност към телевизионните пропагандисти – 51% във възрастовата група над 60 години.

 

Сред младите хора под 24-годишна възраст делът на тези, които смятат руската телевизия за "обективен" източник на информация, се е свил до нищожните 5%, а сред хората на средна възраст (25-44 години) е едва 9-13%, пише The Moscow Times.

 

Кремълска пропаганда
Кремълска пропаганда Източник: Telegram

Тъй като телевизионните пропагандисти повишават градуса на напрежението като предлагат например да се започне ядрена война или масово унищожаване на инакомислещите граждани на собствената си страна, аудиторията им все повече се обръща към интернет.

 

Според ВЦИОМ делът на тези, които смятат "социалните мрежи и блогове" за обективен източник на информация, се е увеличил повече от два пъти за 7 години, до 24%, и е почти равен на "лоялната" аудитория на държавната телевизия. За сравнение - преди четири години телевизията имаше два пъти по-голяма аудитория от социалните мрежи, която й се доверява (30% срещу 15%), а преди 7 години разликата беше почти петкратна.

 

Телевизионната аудитория, според ВЦИОМ, също се свива, макар и с по-бавни темпове: теевизията е все още "основен източник на новини" за 40% от руснаците. Това е с 2 процентни пункта по-ниско в сравнение с предвоенната 2021 г. и с 13 процентни пункта по-малко, отколкото преди 5 години.

 

В същото време общата аудитория на интернет за първи път надхвърли дела на тези, които разчитат на телевизията: това са 44% от руснаците, от които 19% се ориентират към новинарски сайтове, 14% залагат на социални мрежи и 11% на канали и месинджъри, включително Telegram.

 

През последните две години процентът на руснаците, които избират месинджърите за свой основен източник на новини, почти се е утроил, според ВЦИОМ.

 

Руска пропаганда
Руска пропаганда Източник: Вася Ложкин/Telegram

"Подобни трансформации в медийното потребление могат да се обяснят с различни причини: развитието на технологиите и наличието на интернет, необходимостта от актуална и разнообразна информация, включително търсенето на алтернативни гледни точки за текущите събития, както и развитието на месинджърите и нарастването на тяхната популярност", се казва в анализа.

 

В същото време се увеличава делът на тези, които не се доверяват на никакви медии и социални мрежи, и предпочитат да разчитат на "кухненски разговори", както по съветско време. Така, според ВЦИОМ, 8% от гражданите посочват "разговорите с други хора" като основен източник на новини. Това е с 3 процентни пункта повече, отколкото преди войната, и рекорд за поне пет години налични данни.

Още от "Светът"

Белият дом смята, че помощта на САЩ ще помогне на Украйна да извърши контраофанзива през 2025 г.

Посочвайки сценария за война през следващата година, съветникът на президента на САЩ по националната сигурност Джейк Съливан отбеляза, че Украйна възнамерява да "продължи напред, за да си възвърне територията, която руснаците й отнеха"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени