Пет авиобомби с различна мощност бяха открити за два дни в района на Белгород, пише руският Telegram канал Baza. По негови данни първата фугасна авиационна бомба (ФАБ-1500) е открита сутринта на 28 юни, на няколко километра от село Крутой Лог. На следващия ден в градския квартал Шебекински са открити две бомби ФАБ-500. Още една е намерена отново близо до Крути Лог.
Вечерта на 29 юни на 6 километра от село Маслова Пристан е открита част от тритонна ФАБ-3000. Източници на Baza твърдят, че няма жертви в резултат на падането на авиобомби и не е имало нужда от евакуация на жителите от най-близките населени места. Откритите авиационни бомби се подготвят за унищожаване.
Преди това Telegram каналът Astra съобщи за падането на авиационни бомби над района на Белгород на 11 и 12 юни. Тогава пет фугасни бомби бяха открити и в селата Неключово, Новостроевка, Цепляево-2, в районите на селата Батратская дача и Ленински.
По-рано две FAB-500 бяха открити в района на Белгород в деня на срутването на висока сграда в Белгород - 12 май. Мястото, където са паднали бомбите, се е оказало на по-малко от 8 км от къщата на улица "Шчорса", 55А, в която входът се е срутил в резултат на попадение на боеприпаси. И двете фугасни бомби са се забили в земята и не са експлодирали. Губернаторът на региона Вячеслав Гладков призова местните жители да се евакуират по време на разминирането.
Според разследващият сайт The Insider само през 2024 г. в района на Белгород са регистрирани необичайни падания на руски авиационни боеприпаси: 38 различни модификации на ФАБ и една ракета X-59. Най-малко два пъти ФАБ са падали и в Белгород.
Общо, според оценките на Astra, през последните четири месеца руските военни самолети са "изпуснали" 93 бомби върху Белгородска област и окупираните територии на Украйна.
Русия използва авиобомби, за да атакува позициите на Въоръжените сили на Украйна (ВСУ), а също така да удря Харков.
"Невъзможно е да се потвърди дали такива инциденти възникват поради лоши процедури при въоръжаването на самолета преди излитане или неправилни действия на екипажа по време на мисии. Това вероятно е комбинация от двете", отбеляза британското министерство на отбраната. Те също така признаха, че увеличаването на честотата на такива случаи може да показва умората на руския въздушен и наземен персонал и недостатъчната им подготовка.