Естония извика миналата седмица, на 8 май, руския шарже д’афер Ленар Салимулин, за да изрази своя протест по повод смущения в GPS сигналите в естонското въздушно пространство. Това обяви в социалната платформа "Екс" естонският министър на външните работи Маргус Цахкна, цитиран от Ройтерс.
Малко повече от седмица по-рано, на 30 април, Eстония обвини Русия, че нарушава международните правила на въздухоплаване. "Намесата в GPS ориентацията в естонското въздушно пространство от страна на Руската федерация засегна гражданската авиация в нашия регион. С това Русия нарушава международните правила", написа тогава Цахкна в "Екс".
Ден преди това финландската авиокомпания "Финеър" (Finnair) съобщи, че за един месец спира полетите си до Тарту заради проблеми с GPS сигналите, които са възпрепятствали кацането на два нейни самолета на летището в този естонски град. Смущенията са причинили объркване във въздушния контрол от летището в Тарту, посочи Ройтерс.
Стратегическата точка Тарту
Тарту е вторият по големина град в Естония, след столицата Талин, с население от близо сто хиляди души. Отстои на малко повече от 50 километра от границата с Русия. Представлява център на Южна Естония, като в него се намират Върховният съд на страната, министерството на образованието и научните изследвания, както и Националният музей на Естония. През настоящата година градът е Европейска столица на културата.
Информационният интернет портал на "Дойче Веле" отбелязва, че според експерти намесата във въздушния контрол на летището в Тарту е част от "хибридната война", която Русия води срещу НАТО. Авторът на материала Константин Егерт пита: "Ще отговори ли алиансът?".
"Дойче Веле" посочва, че летището в Тарту е много малко и самолетите на "Финеър" с полет от финландската столица Хелзинки са единствените, които кацат там всеки ден.
В Тарту се намира и Балтийският военен колеж на НАТО - една от образователните институции на алианса, пояснява базираната в Германия международна медия, която добавя, че 45-минутният полет Тарту – Хелзинки предоставя възможността на жителите на града да пътуват по света през финландската столица.
Съответно поне до 31 май шансът Русия да заглушава GPS сигналите в естонското въздушно пространство в този район е пресечен заради оповестеното решение на "Финеър", пояснява "Дойче Веле".
Предисторията
Това не е първият път, в който самолети губят GPS сигнали в тази област, посочва медията, като положението се е влошило от 2022-ра – годината на пълномащабната руска инвазия в Украйна. Според министри от прибалтийски държави смущенията в цялото прибалтийско въздушно пространство са причинени от Русия.
В изявлението си авиокомпанията "Финеър" не упоменава откъде биха могли да дойдат смущенията в GPS сигналите, но външните министри на Естония – Цахкна, и на Литва – Габриелюс Ландсбергис, са напълно сигурни кой е източникът им, отбелязва "Дойче Веле".
През март Великобритания също обвини Русия в намеса във въздушната GPS ориентация относно самолета, с който британският министър Грант Шапс пътуваше за работно посещение в полската столица Варшава. На 14 март правителствен източник и журналисти, пътували с министъра, казаха под анонимност за Ройтерс, че Русия вероятно е заглушила сателитния сигнал на самолета.
Самолетът с Шапс е изминал кратко разстояние във въздушното пространство над полската граница с руския ексклав Калининградска област, припомня "Дойче Веле", като допълва, че през последните две години екипажите на почти всички самолети с полети над прибалтийските държави са имали проблеми с навигацията.
Според някои източници смущенията в GPS идват точно от Калининградска област, а според други намесата е от руската територия, между граничния естонски град Нарва и Санкт Петербург. Към миналата седмица "Финеър" бе единствената авиокомпания, отменила полети заради проблеми с GPS, посочва "Дойче Веле".
Признаци на "хибридна война"
"Във Финландия този развой на събитията се възприема като част от хибридна война, която Русия води срещу страните членки на НАТО от години насам", казва за "Дойче Веле" Аркадий Мошес, директор на изследователската програма за източния фланг на ЕС и за Русия към Финландския институт за международни отношения. "И политиците, и гражданите тук гледат на заплахата от изток като на даденост. Те не я драматизират, но не я и омаловажават", добавя той.
Според Мошес финландското правителство, поне засега, едва ли ще предприеме ответни мерки, особено след като не е ясни точно какви биха могли да бъдат те, но в същото време Хелзинки има готовност за едностранни действия, ако ситуацията го изисква. "Помните ли как Финландия просто затвори границата си с Русия, когато руските власти започнаха да насочват нелегални мигранти конкретно натам"?, пита риторично той.
Експертът отбелязва, че политиците във Финландия отдавна са стигнали до извода, че няма да смисъл да се преговаря с Кремъл, като се имат предвид сегашните обстоятелства. "Просто трябва да защитавате собствените си интереси – твърдо и решително", е мнението на Мошес.
Заглушаването на GPS сигналите във въздуха се случва на фона на други значими събития в Балтийските републики, свързани с руската инвазия в Украйна, посочва "Дойче Веле": Полша обмисля дали да разположи американски ядрени оръжия, докато Литва приветства първите пристигнали на нейна територия германски войници, които ще бъдат част от германска бригада, разположена постоянно на източния фланг на НАТО.
Как и дали биха реагирали от НАТО
Страните членки на НАТО са "дълбоко обезпокоени" от хибридни подривни дейности на територията на алианса и обвиняват за тях Русия, предаде Асошиейтед прес. Генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг заяви в публикация в "Екс", цитирана от АП, че дейности като дезинформация, саботаж, прояви на агресия, както и намеса в областта на електрониката и в киберсферата "няма да възпрат" алианса "да помага на Украйна".
"Съюзниците в НАТО са дълбоко обезпокоени от скорошните злонамерени дейности на територията на страните членки на алианса, включително тези, които са довели до разследвания и подвеждане под отговорност на редица хора във връзка с враждебни действия срещу държави като Чехия, Естония, Германия, Латвия, Литва, Полша и Великобритания", се казва в изявление на Северноатлантическия съвет, основният орган на НАТО за взимане на политически решения, предаде Асошиейтед прес.
Мнозина в Балтийските държави сега се питат дали НАТО ще реагира на смущенията в GPS сигналите, причинени най-вероятно от Русия, посочва "Дойче Веле". "НАТО може, но няма да го направи" е мнението, изказано за медията от Славомир Дембски, директор на Полския институт за международни отношения. Според него Русия съзнателно провокира алианса, като "проверява неговата възможна реакция, опитвайки се да разбере как той би действал в ситуация на голям конфликт, който обхваща балтийския регион".
Военният експерт Вайдотас Малиньонис, пенсиониран полковник от литовската армия и председател на Асоциацията на висшите офицери на Литва, смята, че "за да има такъв отговор, е необходимо съгласието на всички страни членки на НАТО, а в случай на такава на практика неуловима хибридна провокация като заглушаване на GPS сигнал би било изключително трудно да се постигне единодушие".
Източници на "Дойче Веле", близки до централата на НАТО, подчертават, че ситуацията с руската намеса в работата на Глобалната система за позициониране GPS е от голямо значение за държавите в алианса и той може да блокира руската връзка с Калининградска област посредством железопътната мрежа на Литва. Оттам се превозват оръжия, боеприпаси и жива сила за фронта в Украйна, отбелязва "Дойче Веле".
Според експертите, на които се позовава медията, подобен ход обаче може да бъде изтълкуван от Кремъл като практическо обявяване на война. "Никой няма да блокира Калининград заради GPS заглушаване. Защо трябва да се поддаваме на провокациите на Москва?!", заявява Славомир Дембски за "Дойче Веле".