.jpg?s=164969)
След кацането на първия български F-16 е установено отклонение в работата на една от системите. Това обяви командирът на Военновъздушните сили ген. Николай Русев на брифинг в Министерството на отбраната. Той обаче уточни, че това не означава, че самолетът е счупен.
"Докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално летателното приемане", обясни ген. Русев. Командирът на ВВС подчерта, че самолетът ще лети тогава, когато е готов за полет. Така ген. Русев опроверга думите на президента Румен Радев, който вчера коментира в неформален разговор с български журналисти, че първият Ф-16 вече е счупен.
На твърденията на Радев реагира по-рано и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви, че ако наистина първият Ф-16 е счупен, шефът на ВВС да бъде уволнен веднага "И аз знаете ли какво му казах на Запрянов? Още днес личният приятел на Радев, шефът на ВВС, да бъде уволнен! Ако е вярно, ако е подшушнал президентът Радев на вашите колеги. Незабавно да бъде уволнен. Не Запрянов да отговаря - командирът на ВВС!", категоричен бе Бойко Борисов.
На брифинга в МО в участваха още министърът на отбраната Атанас Запрянов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. Министърът на отбраната припомни, че договорът, сключен през 2019 г. с правителството на САЩ, включва доставката на 8 самолета F-16 Block 70 и пакет от оръжие, симулатори и материални средства по тяхната експлоатация.
Процедурата по избора и сключването на договора е извършена от Министерството на отбраната с участието на специализирана военнотехническа комисия, съвместно с работна група от други ведомства. "F-16 Block 70 е самолетът, който е необходим на българските Военновъздушни сили. В процеса на модернизация и трансформация на Българската армия F-16 Block 70 е основен елемент със своите способности за наблюдение, разузнаване, целеуказване, водене на въздушен бой и нанасяне на удари по наземни и морски цели.
Самолетът използва широка гама от най-съвременни сензори и въоръжение, присъщо на самолети от пето поколение", заяви началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. Той подчерта, че усвояването и достигането на пълни оперативни способности на тази високотехнологична платформа е предизвикателство не само за ВВС, но и за цялата армия.
"От оперативна гледна точка това е целесъобразният избор за интегрирането на нашите ВВС в общата система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. Върви процесът по техническо-летателно приемане на самолета, приемането на въоръжение и въвеждането в експлоатация", посочи адмирал Ефтимов.
"Допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема", категоричен беше ген. Русев. "Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части – техническо и летателно приемане. Процедурата е продължителна и самолетът не е приет. Това трябва да е ясно. Той ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени. След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, ние го приемаме и той влиза в експлоатация във ВВС", добави Русев.
Военновъздушните сили работят с екипи на Lockheed Martin и ВВС на САЩ, които помагат при приемането на самолета. Русев изрази увереност, че със следващите самолети, които ще пристигнат в България, процедурата ще бъде силно облекчена заради натрупания вече опит.
"Докато се усвоява F-16, ще носим бойното дежурство с МиГ-29. Той ще лети толкова дълго, колкото ние усвояваме F-16. Ще дам всичко от себе си да изпълнявам поставените ми задачи и да осигурявам въздушния суверенитет и F-16 в кратки срокове да бъде въведен в оперативна готовност. Колко време ще отнеме – не мога да кажа. Но със сигурност няма да бъде утре или следващата седмица", обясни командирът на ВВС.