Служебният военен министър: Катапултиране на майор Терзиев не е имало, случило се е нещо внезапно

Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил, разкри Панайотов

Георги Панайотов
Георги Панайотов Източник: МВнР
Операциите по издирването на падналия МиГ-29 в Черно море продължават. Днес ще бъде пуснат хидролокатор, който допълнително ще обследва дъното. Теренът, което е обследван, е с размер на 20 квадратни мили. Предвид дългото време след загуба на връзка с майор Терзиев, вероятността да бъде открит жив и здрав е много малка и трябва да сме готови да приемем и най-лошото. Това заяви в "Денят започва" министърът на отбраната Георги Панайотов. По думите му, каквото и да се е случило, се е случило внезапно. Майор Терзиев не е очаквал това, което се е случило. Той не е докладвал за каквито и да било проблеми, не е опитал да осъществи връзка с командването, не е съобщил за катапултиране.
 
"Не се намира никъде сигнал от маяка на катапулта. Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Пилот с опита и способностите на майор Терзиев е обучен отлично и при катапултиране той знае, че е длъжен да докладва. Но не е направил това нещо, което ни кара да приемем, че катапултиране не е имало", уточни военният министър. Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил. Това е потвърдено визуално. Оттам нататък нямам данни някой да е виждал, каквото и да е.
 
"Проверяваме какво може да се е объркало. Хипотези, колкото искате...Искам да се установят фактите и да ви кажа каква всъщност е била причината. А че майор Терзиев е един от асовете във ВВС, това е така. Той е пилот първи клас, но в авиацията първи клас това не е просто някакво признание, това е първи клас пилот. Майорът е имал т.нар. нальот и през нощта и през деня повече от 709 часа на МиГ-29", отбеляза министър Панайотов. Не бива да се правят спекулации, всички опции се проверяват, допълни той.
 
Военният министър увери, че незабавно е започнала операцията по издирването на падналия самолет. Използват се всички налични възможности в Българската армия и допълнителни такива. Във Военноморската база във Варна днес ще бъде проведена среща със специализирани фирми, за да се види как да се върви напред, уточни Панайотов. Самолетът е бил технически изправен. Все още няма водеща версия за инцидента, а разследването може и отнеме време, допълни той.
 
"Конкретният изтребител МиГ-29, който е бил пилотиран от майор Терзиев, е бил в рамките на т.нар. жизнен цикъл, който изтича през 2029-2030 г. Изтребителят е бил поддържан и е бил технически изправен към момента на започване на изпълнение на задачата", заяви Георги Панайотов.
 
"Стандартите на НАТО за нальот е в рамките на 180 часа, но 40 са на тренажор. В българските ВВС нальотът е значително по-малък поради липса на ресурси. Ние разполагаме с ограничен брой самолети. Основният проблем е свързан с поддръжката на летателните апарати. Купува се нова техника и клаузите за поддръжката са може би били неглижирани. За F-16 не е така, там нещата са железни. Подобен е проблемът с едни самолети, които се казват L-39. Тяхната поддръжка е на практика спряна и не летят", каза още той.
 

Още от "България"

Експерти обследват пораженията по посевите от падналата градушка

След като комисиите опишат щетите, стопаните ще могат да получат обезщетение по линия на държавната помощ за компенсиране на щетите, причинени от неблагоприятни климатични събития

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени