Служебният военен министър: Катапултиране на майор Терзиев не е имало, случило се е нещо внезапно

Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил, разкри Панайотов

Георги Панайотов
Георги Панайотов Източник: МВнР
Операциите по издирването на падналия МиГ-29 в Черно море продължават. Днес ще бъде пуснат хидролокатор, който допълнително ще обследва дъното. Теренът, което е обследван, е с размер на 20 квадратни мили. Предвид дългото време след загуба на връзка с майор Терзиев, вероятността да бъде открит жив и здрав е много малка и трябва да сме готови да приемем и най-лошото. Това заяви в "Денят започва" министърът на отбраната Георги Панайотов. По думите му, каквото и да се е случило, се е случило внезапно. Майор Терзиев не е очаквал това, което се е случило. Той не е докладвал за каквито и да било проблеми, не е опитал да осъществи връзка с командването, не е съобщил за катапултиране.
 
"Не се намира никъде сигнал от маяка на катапулта. Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Пилот с опита и способностите на майор Терзиев е обучен отлично и при катапултиране той знае, че е длъжен да докладва. Но не е направил това нещо, което ни кара да приемем, че катапултиране не е имало", уточни военният министър. Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил. Това е потвърдено визуално. Оттам нататък нямам данни някой да е виждал, каквото и да е.
 
"Проверяваме какво може да се е объркало. Хипотези, колкото искате...Искам да се установят фактите и да ви кажа каква всъщност е била причината. А че майор Терзиев е един от асовете във ВВС, това е така. Той е пилот първи клас, но в авиацията първи клас това не е просто някакво признание, това е първи клас пилот. Майорът е имал т.нар. нальот и през нощта и през деня повече от 709 часа на МиГ-29", отбеляза министър Панайотов. Не бива да се правят спекулации, всички опции се проверяват, допълни той.
 
Военният министър увери, че незабавно е започнала операцията по издирването на падналия самолет. Използват се всички налични възможности в Българската армия и допълнителни такива. Във Военноморската база във Варна днес ще бъде проведена среща със специализирани фирми, за да се види как да се върви напред, уточни Панайотов. Самолетът е бил технически изправен. Все още няма водеща версия за инцидента, а разследването може и отнеме време, допълни той.
 
"Конкретният изтребител МиГ-29, който е бил пилотиран от майор Терзиев, е бил в рамките на т.нар. жизнен цикъл, който изтича през 2029-2030 г. Изтребителят е бил поддържан и е бил технически изправен към момента на започване на изпълнение на задачата", заяви Георги Панайотов.
 
"Стандартите на НАТО за нальот е в рамките на 180 часа, но 40 са на тренажор. В българските ВВС нальотът е значително по-малък поради липса на ресурси. Ние разполагаме с ограничен брой самолети. Основният проблем е свързан с поддръжката на летателните апарати. Купува се нова техника и клаузите за поддръжката са може би били неглижирани. За F-16 не е така, там нещата са железни. Подобен е проблемът с едни самолети, които се казват L-39. Тяхната поддръжка е на практика спряна и не летят", каза още той.
 

Още от "България"

ВСС откри нова процедура за избор на председател на ВАС

До решението се стигна след едночасов спор за това има ли процедурно и законово право и морална легитимност орган с изтекъл мандат да  избира така наречените "трима големи в съдебната система"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени