Предметът по добродетели и религии може да бъде въведен най-рано през учебната 2026/2027 г.

Министърът на образованието заяви, че това ще бъде изцяло светско образование. 

Красимир Вълчев, ГЕРБ-СДС
Красимир Вълчев, ГЕРБ-СДС Източник: Zonanews

Предметът по добродетели и религии може да бъде въведен най-рано през учебната 2026/2027 година в първи клас, каза пред журналисти в Пазарджик министърът на образованието Красимир Вълчев. Той добави, че това ще бъде изцяло светско образование. 

 

Министърът отбеляза, че няма да има задължителен час по религия, а задължително избираем час. Този термин звучи еклектично, но той съществува отдавна в системата и означава, че часът ще бъде от задължителния учебен план, но ще има възможност за избор между програмите. Задължително ще бъде час по добро, а не изучаване на религия в професионалния й смисъл, обясни Вълчев. Той добави, вероятно предметът ще се нарича "Доброделети и религии".

 

По думите му "има внушение,че едва ли не църквата ще влезе в училище", но подчерта, че "този час категорично ще се води от учители, квалифицирани от университетите". Говорим за изцяло светско образование. Това, което предлагаме (като предмет) "Добродетели и религии" са две алтернативни пътеки към една и съща цел -  да направим децата добри, ценностно формирани. Нравственото развитие е цел на всяка образователна система, каза още министър Вълчев.

 

Той посочи, че в сряда ще бъде представена програма, която ще бъде фокусирана към много повече добродетели и етика, ще има елементи на изучаване на религия в познавателен и сравнителен аспект, плуралистично, а не догматично, но акцентът ще бъде върху добродетелите.

 

Министърът на образованието коментира и дуалната форма на обучение. Според него  годишният план-прием трябва да се съобрази с нуждите на бизнеса.

 

"Имаме нужда от повече технически кадри. Недостигът им е най-големият проблем на социално-икономическото развитие. На сто души, които се пенсионират, едва 62-ма  са младите хора, които влизат, а при техническите кадри едва 40, които ги заместват. Затова с план-приемът, със стипендиите, с дуалната форма на обучение, с допълнително финансиране на професионалните гимназии правим така, че да насочим повече паралелки и ученици в професионалното образование", каза Вълчев.

 

По думите му също е важно кариерното ориентиране, нагласата на родителите и посещенията на учениците в индустриални предприятия.

 

В Пазарджик министърът посети открит урок на ученици от Начално училище "Васил Друмев",  ученическа учебна практика по хлебопроизводство, лабораторна работа и дуално обучение в Професионалната гимназия по химични и хранителни технологии /ПГХХТ. След това Красимир Вълчев  се срещна с  директори, учители и представители на бизнеса от региона. 

Още от "Образование и религия"

Министър Вълчев на среща с Академичния съвет на Софийския университет: На вас разчитаме за ръст на икономиката на знание

По данни от Рейтинговата система на висшите училища Софийският университет "Св. Климент Охридски" заема първо място в страната в обучението по 22 професионални направления

Прочетете повече прочетете повече

Средствата, вложени в образование и наука, са с най-висока обществена възвръщаемост, каза министър Красимир Вълчев

Той участва във втория панел "Новото знание в медиите", част от 20-ата Световна среща на българските медии, организирана от Българската телеграфна агенция (БТА)

Прочетете повече прочетете повече

Министър Вълчев за 24 май: Празник, какъвто другите народи нямат

Министърът на образованието и науката изрази признателност към онези, които създават и съхраняват духовността – учителите, преподавателите, учените, писателите, библиотечните и читалищни дейци

Прочетете повече прочетете повече

Над 86 млн. лева ще бъдат инвестирани в развитието на дуалната система на обучение в страната

Проекти могат да реализират професионални гимназии и училища с професионални паралелк, както и общини и юридически лица с нестопанска цел в обществена полза

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени